Mališanima iz USK omogućen besplatan predškolski program

Save the Children

Dvjesto i pedesetero djece iz Unsko-sanskog kantona, uzrasta od 5 do 6 godina, na proljeće bi trebalo biti obuhvaćeno obaveznim predškolskim programom u godini pred polazak u školu.

Ovo će biti prva generacija predškolaca u Unsko-sanskom kantonu koja će pohađati zakonom obavezni program, što je već nekoliko godina ustaljena praksa u većini ostalih dijelova BiH.

„Predškolsko razdoblje je veoma važno, jer se tada kod djece dešavaju velike promjene u tjelesnom, emotivnom i intelektualnom smislu. Kvalitetno obrazovanje u ovom periodu trebalo bi da potakne taj razvoj. Mislim da je kvalitetan rad s djecom ovog uzrasta presudan za poticanje razvoja. U tom periodu možemo razvijati toleranciju, saradnju među djecom, socijalizaciju. Najvažnija je igra, jer u toj dobi djeca tako razvijaju pojmove i saznanja o svijetu oko sebe“, kaže Erna Sulejmanović, nastavnica razredne nastave iz područne škole Veliki Badić pri Drugoj Osnovnoj školi u Bosanskoj Krupi.

Sulejmanović je jedna od polaznica obuke za odgajatelje u obaveznom predškolskom programu. Ova učiteljica, koja radi u kombiniranom odjeljenju trećeg i petog razreda, svjesna je šta bi uvođenje predškolskih programa u udaljene sredine značilo za osnaživanje djece i unapređenje lokalnih zajednica:

„Uočljivo je da je u Unsko-sanskom kantonu do sada samo oko 6% djece bilo uključeno u neku od predškolskih ustanova. Nama je cilj da se to promijeni i da svako dijete ostvari zakonsko pravo na predškolski program, a posebno djeca iz marginaliziranih grupa i udaljenih, ruralnih područja gdje vrtići nisu dostupni“.

Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta Unsko-sanskog kantona u partnerstvu s organizacijom Save the Children podržalo je stvaranje uvjeta za odvijanje programa.

Aktivnosti su intenzivirane u junu ove godine kada je u Bihaću održan okrugli stol na ovu temu, a u centru grada održana manifestacija „Otvoreni predškolski dvočas“. Save the Children je nakon ovoga djelovao u smislu opremanja prostora za odvijanje programa, u sklopu čega je do sada opremljeno 15 učionica i 8 centara za rani rast i razvoj: u Bihaću, Bosanskoj Krupi, Bužimu, Cazinu, Sanskom Mostu, Ključu i Velikoj Kladuši.

Program će se odvijati od kraja februara do početka juna, kroz obaveznih 150 sati u godini pred polazak u školu. Priliku da steknu prva znanja i druže se s vršnjacima dobit će mališani koji do sada nisu pohađali neki od vrtića.

Planirano je da se broj polaznika poveća do naredne školske godine, pa će tako nakon prve generacije od 250 djece, u narednoj školskoj 2019/20. godini biti obuhvaćeno dvostruko više. Istovremeno, provode se aktivnosti na osposobljavanju kadrova, pa je u periodu od 16. do 20. oktobra organizirana specijalizirana obuka za 50 odgajateljica i nastavnica i profesorica razredne nastave.

Dr. sc. Šejla Bjelopoljak, jedna od predavačica na obuci, ističe kolika je važnost i koje su specifičnosti rada s djecom predškolskog uzrasta u skladu s evropskim standardima:

"Bh. društvo je svoj odnos prema djeci predškolske dobi odredilo kroz donošenje Okvirnog zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji u svom članu 9. ističe osiguranje optimalnih i jednakih uvjeta da svako dijete od rođenja do polaska u školu razvija i ostvaruje intelektualne i tjelesne sposobnosti, kao i kompetencije kroz različite vidove kvalitetnog, profesionalnog, institucionalnog i vaninstitucionalnog predškolskog odgoja i obrazovanja. Sigurno je da dijete koje ne živi u stimulativnom okruženju neće imati iste startne pozicije u odnosu na svoje vršnjake kojima su bili omogućeni izazovi i učenje po modelu i putem igre. Također, prepustiti slučaju da će dijete u obiteljskom okruženju možda biti odgajano uz podršku ne znači da na državnom nivou ne treba osigurati sistemsko rješenje. Potrebno je stvarati pozitivno okruženje i ozračje za mijenjanje prakse koja trenutno ne obuhvata svu djecu.

To je moguće provođenjem i primjenom rezultata interdisciplinarnih istraživanja uz korištenje kapaciteta stručnjaka koje BiH ima. Sistem je dužan osigurati ove uvjete uključenjem stručnjaka za odgoj i obrazovanje djece. Uloga stručnjaka, odgajatelja, nastavnika, pedagoga i ostalih stručnih saradnika se ogleda u realizaciji odgojno-obrazovnog procesa koji podrazumijeva suoblikovanje, kreiranje okoline u kojoj se odvija proces učenja. Uz balansiranje s odgojnim stilovima roditelja i vaninstitucionalnim iskustvima, cijeli ovaj proces trebao bi se odvijati u partnerstvu.“

Esma Halilović, nastavnica razredne nastave koja je završila obuku, a radi u područnoj školi , tvrdi da je obuka bila veoma korisna:

„Obuka je ispunila sva moja očekivanja, naučila sam dosta novih stvari, uvidjela šta sam do sada radila dobro, a šta mogu unaprijediti tokom izvođenja časova. Kroz dosadašnju praksu mogu potvrditi da se osjeti razlika između djece koja su prije osnovne škole pohađala neki vid predškolskog obrazovanja i one koja nisu. To se vidi u pristupu, socijalizaciji, poznavanju nekih elemenata učenja, oblicima druženja. Ja radim u područnoj školi gdje djeca najčešće ne pohađaju nikakav oblik predškolske nastave, i nadam se da će se takva situacija što prije promijeniti u korist djece i njihove budućnosti. Postojanje predškolskog programa bio bi veliki napredak“, izjavila je ova učiteljica koja radi u kombiniranom razredu u područnoj školi Ostrožnica u općini Bosanska Krupa.

Iz Ministarstva obrazovanja USK je najavljeno da će se u predstojeća dva mjeseca realizirati medijska kampanja za prijem i upis djece tokom koje će roditelji dobiti informaciju na koji način da upišu djecu i na kojim lokacijama će se izvoditi program. Sva djeca, uključujući i djecu iz ranjivih grupa, mogu biti obuhvaćena programom predškolskog odgoja u godini pred polazak u osnovnu školu – ukoliko ih roditelji budu prijavili.

„Ove aktivnosti samo su početak napora za obezbjeđivanje uvjeta za stopostotni obuhvat djece na području Unsko-sanskog kantona. Ministarstvo će svake godine povećavati broj učionica u kojima će se izvoditi ovaj program i tako obuhvatiti u nekom budućem periodu i područne škole, saopćeno je iz Ministarstva.

Za provedbu navedenih aktivnosti, Save the Children je osigurao financijsku podršku u iznosu od 150.800 KM. Ovo je samo dio sveobuhvatnog djelovanja na razvoju predškolskog obrazovanja, koje ova organizacija provodi u BiH od 2007 godine. Kroz uspostavljanje centara za rani rast i razvoj, opremanje učionica za odvijanje obaveznog predškolskog programa, obuke za pedagoško osoblje, te kreiranje neophodnih stručnih resursa, Save the Children pruža direktnu podršku obrazovnim vlastima i profesionalcima u unapređenju kvaliteta predškolskog obrazovanja u BiH.

Naučno je dokazano da se od rođenja do šeste godine života oblikuju temelji ličnosti i dolazi do najbržeg razvoja mozga. Predškolsko obrazovanje je temelj za uspjeh i razvoj svake osobe, a djeca koja pohađaju ove programe statistički su: bolja u školi, emocionalno zrelija, socijalno osvještenija, kreativnija i zdravija. Dobro osmišljen program predškolskog vaspitanja rezultira dalekosežnom dobiti za cijelo društvo, kao što je:

Veći obuhvat djece redovnim školovanjem,
Smanjen procenat djece koja napuštaju škole
Veći kvalitet i viši nivo obrazovanosti
Porast stope zaposlenosti
Povećanje prihoda i prosperiteta društva u cjelini i
Smanjenje izdataka za zdravstvo, socijalnu pomoć i borbu protiv kriminala.
Ranom intervencijom društva ili države u populaciji predškolskog uzrasta, sistematski se započinje s jačanjem ljudskog kapitala.

IZVOR: radiosarajevo.ba Objavljeno na dan 08.11.2018 - 23:19

Dodaj komentar na ovu vijest